[ Pobierz całość w formacie PDF ]
programów wieloletnich;
g) wydatków budżetu państwa, w tym na realizację działań rozwojowych
kraju;
h) środków przeznaczonych na realizację zadań współfinansowanych
z udziałem środków europejskich, w tym na Wspólną Politykę Rolną;
i) środków przeznaczonych na finansowanie imiennie wymienionych
wydatków lub zadań, w wysokościach określonych w odrębnych
ustawach;
j) innych wydatków rozwojowych oraz
k) innych środków na realizację zadań uznanych przez Radę Ministrów
za priorytetowe.
Komentowany przepis przewidywał również, że wydatki na realizację
działań rozwojowych kraju według priorytetów i głównych kierunków
interwencji wskazanych w średniookresowej strategii rozwoju kraju, w tym
odnoszących się do zagadnień przestrzennych i regionalnych objętych
kontraktami wojewódzkimi, ujmuje się z uwzględnieniem podziału na
zródła finansowania, na każdy rok realizacji średniookresowej strategii
rozwoju kraju.
39
Przed Art. 103a Dział III. Wieloletni Plan Finansowy...
13 2. Obowiązujący do końca 2012 r. nakaz ujmowania w WPFP prognozy
wydatków z wyszczególnieniem wskazanych powyżej kategorii wydatków
w pewnym stopniu znajdował odzwierciedlenie w przepisie określającym
przeznaczenie wydatków budżetowych (art. 112 FinPublU z 2009 r.), nie
pokrywał się jednak z podziałem na tzw. ekonomiczne grupy wydatków
(art. 124 FinPublU z 2009 r.). Co szczególnie istotne, nakaz uwzględniania
tego podziału w treści WPFP nie był w pełni respektowany ani w WPFP
na lata 2010 2013, ani w jego aktualizacjach. W takim stanie rzeczy
zmiana treści komentowanego przepisu wydaje się w pełni uzasadniona.
Obowiązek stosowania w WPFP podziału wydatków, nieznajdującego
odzwierciedlenia w treści ustawy budżetowej, nie ułatwiał procesu plano-
wania wieloletniego, a jednocześnie utrudniał realizację zasady jawności
w aspekcie materialnym.
14 3. Dla przyjętej na lata 2010 2013 prognozy wydatków budżetu państwa
istotne znaczenie miała tzw. wydatkowa reguła dyscyplinująca, która
w założeniu winna obowiązywać do momentu wydania przez Radę Ecofin
decyzji o uchyleniu procedury nadmiernego deficytu wobec Polski i która
służy ograniczaniu wzrostu wydatków budżetu państwa o charakterze
uznaniowym oraz nowych wydatków prawnie zdeterminowanych (szerzej
zob. komentarz do art. 112a). W związku z wprowadzeniem 1.1.2011 r.
przepisów statuujących ową regułę art. 104 FinPublU z 2009 r. rozszerzono
o regulację, w myśl której prognozę wydatków budżetu państwa ujętych
w WPFP sporządza się na każdy rok budżetowy zgodnie z zasadami
wydatkowej reguły dyscyplinującej (ust. 4 dodany na mocy art. 1 pkt 9
ZmFinPublU z 2009 r. z 16.12.2010 r.). Nowelizując komentowany
przepis zrezygnowano z powyższego zastrzeżenia wydaje się jednak, że
mające moc prawnie wiążącą reguły fiskalne, w tym w szczególności
obowiązujące w danym okresie reguły wydatkowe, z natury rzeczy muszą
być brane pod uwagę przy opracowywaniu prognoz dotyczących wydatków
budżetowych. Uchylenie powyższej regulacji nie stanowi zatem istotnej
zmiany o charakterze merytorycznym.
15 4. W myśl prognozy przyjętej w WPFP 2010 2013 poziom wydat-
ków budżetu w kolejnych latach powinien kształtować się na poziomie
301,2 mld zł, 313,2 mld zł, 330,7 mld zł i 334,4 mld zł. W przeciwieństwie
do wydatków budżetowych wydatki określone w WPFP nie stanowią
nieprzekraczalnego limitu, mają bowiem jedynie charakter prognoz. Nie-
mniej wskazać należy, że w 2010 r. ogólna kwota wydatków budżetu
państwa wyniosła 301,2 mld zł, co oznacza, że nie przekroczono poziomu
przyjętego w WPFP (zob. Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za
rok 2010, http://www.mf.gov.pl).
16 5. Opracowując prognozę wydatków budżetu państwa na lata
2011 2014 uwzględniono przepisy dotyczące dyscyplinującej reguły wy-
40
Rozdział 1. Wieloletni Plan Finansowy... Przed Art. 103a
datkowej, reguły fiskalnej dotyczącej ograniczania deficytu w jednost-
kach samorządu terytorialnego oraz zamrożenie płac w sferze budżeto-
wej. W myśl przyjętej prognozy kwoty wydatków budżetowych w la-
tach 2012 2014 wynosić miały odpowiednio: 313,3; 329,6; 339,6 oraz
351,2 mld zł.
6. Prognoza wydatków budżetu państwa na lata 2012 2015 zakłada 17
ścisłe przestrzeganie tymczasowej reguły wydatkowej. Uwzglednia rów-
nież wydatki na realizację programów wieloletnich, realizację programów
finansowanych z udziałem środków UE oraz otrzymywanych od państw
członkowskich EFTA, a także kwoty wydatków prawnie zdeterminowa-
nych, w tym dotacje dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rol-
niczego Ubezpieczenia Społecznego. Przewiduje się, że kwoty wydatków
budżetu państwa w latach 2012 2015 wyniosą odpowiednio: 328,8; 337,4;
340,7 oraz 352,3 mld zł.
IV. Kwota deficytu i potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
1. W myśl obowiązującego od 1.1.2013 r. art. 104 ust. 1 pkt 2 FinPublU 18
z 2009 r. WPFP określa kwotę wyniku i potrzeb pożyczkowych netto
budżetu państwa oraz zródła ich sfinansowania. Warto zwrócić uwagę, że [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl chiara76.opx.pl
programów wieloletnich;
g) wydatków budżetu państwa, w tym na realizację działań rozwojowych
kraju;
h) środków przeznaczonych na realizację zadań współfinansowanych
z udziałem środków europejskich, w tym na Wspólną Politykę Rolną;
i) środków przeznaczonych na finansowanie imiennie wymienionych
wydatków lub zadań, w wysokościach określonych w odrębnych
ustawach;
j) innych wydatków rozwojowych oraz
k) innych środków na realizację zadań uznanych przez Radę Ministrów
za priorytetowe.
Komentowany przepis przewidywał również, że wydatki na realizację
działań rozwojowych kraju według priorytetów i głównych kierunków
interwencji wskazanych w średniookresowej strategii rozwoju kraju, w tym
odnoszących się do zagadnień przestrzennych i regionalnych objętych
kontraktami wojewódzkimi, ujmuje się z uwzględnieniem podziału na
zródła finansowania, na każdy rok realizacji średniookresowej strategii
rozwoju kraju.
39
Przed Art. 103a Dział III. Wieloletni Plan Finansowy...
13 2. Obowiązujący do końca 2012 r. nakaz ujmowania w WPFP prognozy
wydatków z wyszczególnieniem wskazanych powyżej kategorii wydatków
w pewnym stopniu znajdował odzwierciedlenie w przepisie określającym
przeznaczenie wydatków budżetowych (art. 112 FinPublU z 2009 r.), nie
pokrywał się jednak z podziałem na tzw. ekonomiczne grupy wydatków
(art. 124 FinPublU z 2009 r.). Co szczególnie istotne, nakaz uwzględniania
tego podziału w treści WPFP nie był w pełni respektowany ani w WPFP
na lata 2010 2013, ani w jego aktualizacjach. W takim stanie rzeczy
zmiana treści komentowanego przepisu wydaje się w pełni uzasadniona.
Obowiązek stosowania w WPFP podziału wydatków, nieznajdującego
odzwierciedlenia w treści ustawy budżetowej, nie ułatwiał procesu plano-
wania wieloletniego, a jednocześnie utrudniał realizację zasady jawności
w aspekcie materialnym.
14 3. Dla przyjętej na lata 2010 2013 prognozy wydatków budżetu państwa
istotne znaczenie miała tzw. wydatkowa reguła dyscyplinująca, która
w założeniu winna obowiązywać do momentu wydania przez Radę Ecofin
decyzji o uchyleniu procedury nadmiernego deficytu wobec Polski i która
służy ograniczaniu wzrostu wydatków budżetu państwa o charakterze
uznaniowym oraz nowych wydatków prawnie zdeterminowanych (szerzej
zob. komentarz do art. 112a). W związku z wprowadzeniem 1.1.2011 r.
przepisów statuujących ową regułę art. 104 FinPublU z 2009 r. rozszerzono
o regulację, w myśl której prognozę wydatków budżetu państwa ujętych
w WPFP sporządza się na każdy rok budżetowy zgodnie z zasadami
wydatkowej reguły dyscyplinującej (ust. 4 dodany na mocy art. 1 pkt 9
ZmFinPublU z 2009 r. z 16.12.2010 r.). Nowelizując komentowany
przepis zrezygnowano z powyższego zastrzeżenia wydaje się jednak, że
mające moc prawnie wiążącą reguły fiskalne, w tym w szczególności
obowiązujące w danym okresie reguły wydatkowe, z natury rzeczy muszą
być brane pod uwagę przy opracowywaniu prognoz dotyczących wydatków
budżetowych. Uchylenie powyższej regulacji nie stanowi zatem istotnej
zmiany o charakterze merytorycznym.
15 4. W myśl prognozy przyjętej w WPFP 2010 2013 poziom wydat-
ków budżetu w kolejnych latach powinien kształtować się na poziomie
301,2 mld zł, 313,2 mld zł, 330,7 mld zł i 334,4 mld zł. W przeciwieństwie
do wydatków budżetowych wydatki określone w WPFP nie stanowią
nieprzekraczalnego limitu, mają bowiem jedynie charakter prognoz. Nie-
mniej wskazać należy, że w 2010 r. ogólna kwota wydatków budżetu
państwa wyniosła 301,2 mld zł, co oznacza, że nie przekroczono poziomu
przyjętego w WPFP (zob. Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za
rok 2010, http://www.mf.gov.pl).
16 5. Opracowując prognozę wydatków budżetu państwa na lata
2011 2014 uwzględniono przepisy dotyczące dyscyplinującej reguły wy-
40
Rozdział 1. Wieloletni Plan Finansowy... Przed Art. 103a
datkowej, reguły fiskalnej dotyczącej ograniczania deficytu w jednost-
kach samorządu terytorialnego oraz zamrożenie płac w sferze budżeto-
wej. W myśl przyjętej prognozy kwoty wydatków budżetowych w la-
tach 2012 2014 wynosić miały odpowiednio: 313,3; 329,6; 339,6 oraz
351,2 mld zł.
6. Prognoza wydatków budżetu państwa na lata 2012 2015 zakłada 17
ścisłe przestrzeganie tymczasowej reguły wydatkowej. Uwzglednia rów-
nież wydatki na realizację programów wieloletnich, realizację programów
finansowanych z udziałem środków UE oraz otrzymywanych od państw
członkowskich EFTA, a także kwoty wydatków prawnie zdeterminowa-
nych, w tym dotacje dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rol-
niczego Ubezpieczenia Społecznego. Przewiduje się, że kwoty wydatków
budżetu państwa w latach 2012 2015 wyniosą odpowiednio: 328,8; 337,4;
340,7 oraz 352,3 mld zł.
IV. Kwota deficytu i potrzeb pożyczkowych budżetu państwa
1. W myśl obowiązującego od 1.1.2013 r. art. 104 ust. 1 pkt 2 FinPublU 18
z 2009 r. WPFP określa kwotę wyniku i potrzeb pożyczkowych netto
budżetu państwa oraz zródła ich sfinansowania. Warto zwrócić uwagę, że [ Pobierz całość w formacie PDF ]