[ Pobierz całość w formacie PDF ]
które żądają dostępu do nich. Komputer wysyłający żądanie do serwera (żądający pliku
przechowywanego na serwerze) określa się mianem klient. A zatem określenie technolo-
gia po stronie serwera oznacza po prostu, że do uruchamiania programów i przetwa-
rzania danych wykorzystywany jest serwer. Podobnie, w technologii po stronie klienta
dane przetwarzane są w komputerze klienckim, w większości przypadków w przeglą-
darce WWW lub w powiązaniu z oprogramowaniem przeglądarki. Jest to bardzo istotny
podział, ponieważ wpływa on na sposób działania określonej technologii.
Po stronie serwera
Przykładami znanych technologii po stronie serwera są między innymi: CGI (Common
Gateway Interface), ASP (Active Server Pages) czy też JSP (Java Server Pages). Dość
często podczas korzystania z ośrodka WWW w obrębie adresu URL (Uniform Resource
Locator) możemy odnalezć ciąg cgi lub nazwy plików kończące się rozszerzeniami
.asp lub .jsp. Prawdopodobnie korzystamy z technologii tych dość regularnie, do wy-
konywania różnych czynności. Na przykład, z przetwarzania po stronie serwera korzy-
stamy za każdym razem, kiedy w wyszukiwarce zatwierdzamy frazę do poszukiwania.
W przypadku wyszukiwarek, do pobierania kryteriów wyszukiwania wykorzystywany
jest formularz HTML, a następnie kryteria te wysyłane są do serwera w celu przetwo-
rzenia. Po wykonaniu zadań przez programy lub przez skrypty na serwerze, wyniki są
przekształcane na format HTML i zwracane przez serwer WWW do przeglądarki.
Problemem, z jakim spotykamy się w przypadku technologii po stronie serwera, jest
czas uzyskiwania wyników. Jego przyczyny są dwojakie. Po pierwsze, w Internecie
występuje problem określany jako zatwierdz i czekaj . Dotarcie danych do serwera
i ich przetworzenie zajmuje pewien czas; podobnie potrzebny jest pewien czas, aby
dane zostały przesłane z powrotem. Może to być szczególnie uciążliwe dla tych użyt-
kowników, którzy łączą się z Internetem wykorzystując łącze telefoniczne.
Innym powodem możliwych opóznień jest fakt, że w technologiach przetwarzania po
stronie serwera następuje obciążanie serwera zadaniami przetwarzania. Nie stanowi to
zbyt dużego problemu, jeżeli serwer w danym czasie obsługuje tylko ograniczoną liczbę
żądań. Jednak każdy komputer ma limitowane możliwości przetwarzania. W przypadku
26 JavaScrIpt dIa każdego f& Część I
zajętych serwerów, przetwarzanie wielu tysięcy żądań w ciągu godziny i obsługiwanie
dziesiątek, jeśli nie setek żądań jednocześnie, może znacząco spowolnić działanie,
a w niektórych przypadkach spowodować nawet zatrzymanie serwera. Jeżeli często
korzystamy z Internetu, to z całą pewnością spotkaliśmy się z komunikatem o błędzie,
który informuje, że serwer WWW nie odpowiada i sugeruje ponowienie próby w póz-
niejszym czasie. Jest bardzo prawdopodobne, że w czasie, kiedy wysyłaliśmy żądanie
do serwera, nastąpiło przekroczenie jego możliwości przetwarzania i nie był on w stanie
przyjąć dalszych żądań.
Oczekiwanie na ładowanie stron spowodowane czasem przesyłania w sieci oraz czasem
przetwarzania na serwerze zjawisko występujące w technologiach po stronie serwera
jest zjawiskiem niepożądanym. Powoduje ono, że wykonywanie skryptów po stronie
serwera dla niektórych aplikacji (jak np. DHTML dynamiczny HTML) po prostu
się nie opłaca. Cały proces będzie bowiem zbyt powolny, a czas reakcji serwera niewy-
starczająco krótki, aby można było zapewnić interakcję pomiędzy użytkownikiem,
a stroną WWW w czasie rzeczywistym. Na marginesie, warto zaznaczyć, że terminem
dynamiczny HTML określa się różnorodne kombinacje języka HTML, JavaScript
oraz technologii CSS, które umożliwiają wprowadzanie na stronach WWW interak-
tywności i animacji.
Kiedy decydujemy się na wybór przetwarzania po stronie serwera, powinniśmy wnikli-
wie rozważyć wszystkie za i przeciw takiego rozwiązania. Cel, jakim jest zwiększenie
interaktywności i zastosowanie nowych rozwiązań, nie powinien być negowany przez
zbyt długi czas oczekiwania.
Po stronie klienta
Kiedy używamy technologii po stronie serwera, komputer-klient (a często także użyt- [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl chiara76.opx.pl
które żądają dostępu do nich. Komputer wysyłający żądanie do serwera (żądający pliku
przechowywanego na serwerze) określa się mianem klient. A zatem określenie technolo-
gia po stronie serwera oznacza po prostu, że do uruchamiania programów i przetwa-
rzania danych wykorzystywany jest serwer. Podobnie, w technologii po stronie klienta
dane przetwarzane są w komputerze klienckim, w większości przypadków w przeglą-
darce WWW lub w powiązaniu z oprogramowaniem przeglądarki. Jest to bardzo istotny
podział, ponieważ wpływa on na sposób działania określonej technologii.
Po stronie serwera
Przykładami znanych technologii po stronie serwera są między innymi: CGI (Common
Gateway Interface), ASP (Active Server Pages) czy też JSP (Java Server Pages). Dość
często podczas korzystania z ośrodka WWW w obrębie adresu URL (Uniform Resource
Locator) możemy odnalezć ciąg cgi lub nazwy plików kończące się rozszerzeniami
.asp lub .jsp. Prawdopodobnie korzystamy z technologii tych dość regularnie, do wy-
konywania różnych czynności. Na przykład, z przetwarzania po stronie serwera korzy-
stamy za każdym razem, kiedy w wyszukiwarce zatwierdzamy frazę do poszukiwania.
W przypadku wyszukiwarek, do pobierania kryteriów wyszukiwania wykorzystywany
jest formularz HTML, a następnie kryteria te wysyłane są do serwera w celu przetwo-
rzenia. Po wykonaniu zadań przez programy lub przez skrypty na serwerze, wyniki są
przekształcane na format HTML i zwracane przez serwer WWW do przeglądarki.
Problemem, z jakim spotykamy się w przypadku technologii po stronie serwera, jest
czas uzyskiwania wyników. Jego przyczyny są dwojakie. Po pierwsze, w Internecie
występuje problem określany jako zatwierdz i czekaj . Dotarcie danych do serwera
i ich przetworzenie zajmuje pewien czas; podobnie potrzebny jest pewien czas, aby
dane zostały przesłane z powrotem. Może to być szczególnie uciążliwe dla tych użyt-
kowników, którzy łączą się z Internetem wykorzystując łącze telefoniczne.
Innym powodem możliwych opóznień jest fakt, że w technologiach przetwarzania po
stronie serwera następuje obciążanie serwera zadaniami przetwarzania. Nie stanowi to
zbyt dużego problemu, jeżeli serwer w danym czasie obsługuje tylko ograniczoną liczbę
żądań. Jednak każdy komputer ma limitowane możliwości przetwarzania. W przypadku
26 JavaScrIpt dIa każdego f& Część I
zajętych serwerów, przetwarzanie wielu tysięcy żądań w ciągu godziny i obsługiwanie
dziesiątek, jeśli nie setek żądań jednocześnie, może znacząco spowolnić działanie,
a w niektórych przypadkach spowodować nawet zatrzymanie serwera. Jeżeli często
korzystamy z Internetu, to z całą pewnością spotkaliśmy się z komunikatem o błędzie,
który informuje, że serwer WWW nie odpowiada i sugeruje ponowienie próby w póz-
niejszym czasie. Jest bardzo prawdopodobne, że w czasie, kiedy wysyłaliśmy żądanie
do serwera, nastąpiło przekroczenie jego możliwości przetwarzania i nie był on w stanie
przyjąć dalszych żądań.
Oczekiwanie na ładowanie stron spowodowane czasem przesyłania w sieci oraz czasem
przetwarzania na serwerze zjawisko występujące w technologiach po stronie serwera
jest zjawiskiem niepożądanym. Powoduje ono, że wykonywanie skryptów po stronie
serwera dla niektórych aplikacji (jak np. DHTML dynamiczny HTML) po prostu
się nie opłaca. Cały proces będzie bowiem zbyt powolny, a czas reakcji serwera niewy-
starczająco krótki, aby można było zapewnić interakcję pomiędzy użytkownikiem,
a stroną WWW w czasie rzeczywistym. Na marginesie, warto zaznaczyć, że terminem
dynamiczny HTML określa się różnorodne kombinacje języka HTML, JavaScript
oraz technologii CSS, które umożliwiają wprowadzanie na stronach WWW interak-
tywności i animacji.
Kiedy decydujemy się na wybór przetwarzania po stronie serwera, powinniśmy wnikli-
wie rozważyć wszystkie za i przeciw takiego rozwiązania. Cel, jakim jest zwiększenie
interaktywności i zastosowanie nowych rozwiązań, nie powinien być negowany przez
zbyt długi czas oczekiwania.
Po stronie klienta
Kiedy używamy technologii po stronie serwera, komputer-klient (a często także użyt- [ Pobierz całość w formacie PDF ]