[ Pobierz całość w formacie PDF ]
względu na obowiązujący już wówczas dogmat o wiecznym dziewictwie Maryi. Nie tylko
poczęła Jezusa z Ducha Zwiętego, ale wyrzekła się zmysłowej miłości z własnym mężem.
Pochodzenie dogmatu o dziewictwie Maryi ma jednak korzenie pogańskie.
Zapłodnienie dziewicy przez boga znane było w Egipcie i Babilonie, w Indiach i w Persji, w
Grecji i w Rzymie. Pierwowzorem chrześcijańskiej Matki Boskiej stała się bogini Izyda
najsławniejsza z bogiń Egiptu. Wpływ jej kultu na świat helleński trwał do IV wieku naszej
ery.
Co do dziewictwa Maryi, to Bazyli uzasadnia je, wskazując, że w przyrodzie znane są
takie przypadki. Na przykład sępy na ogół się mnożą bez spółkowania , i to nawet w
wieku stu lat. Podobne argumenty przytaczają inni czołowi Ojcowie Kościoła. Wielu pisarzy
chrześcijańskich z pózniejszego średniowiecza informowało o tym, że zapłodnienie Maryi
nastąpiło przez ucho. Zwięty opat Radbert w 831 roku pisał, że narodziny Jezusa odbyły się
przy zamkniętym łonie tej dziewicy.
W III wieku powstają pierwsze wizerunki Maryi i chrześcijanie zaczynają nadawać
imię Maria swym córkom. Pierwszy kościół pod jej wezwaniem powstaje w IV wieku w
Rzymie. Najstarsza kościelna modlitwa maryjna pochodzi z V wieku. W tym stuleciu
zainicjowano święta maryjne, ale tylko na Wschodzie, tam, bowiem kult Maryi nasilił się za
sprawą Cyryla z Aleksandrii on zainicjował święto zwiastowania i wniebowzięcia.
Zw. Augustyn proklamuje bezgrzeszność Maryi i ogłasza, że nie ciąży na niej grzech
pierworodny. W VIII wieku ogłoszono niepokalane poczęcie Maryi. Maria miała być córką
matki niepokalanej , a więc poczęcie i narodziny Jezusa dokonały się bez grzechu
pierworodnego.
W XIX wieku Pius IX ogłosił bullę, że nauka o niepokalanym poczęciu NMP została
objawiona przez Boga i dlatego wszyscy powinni wierzyć w to mocno i niezmiennie . W
1950 roku Pius XII ogłosił dogmat o cielesnym wniebowzięciu Maryi.
Maryja potrzebna była Ojcom Kościoła jako przykład, jak wielka nagrodą honoruje się
poczęcie bez pożądania. Poczęła w stanie dziewiczym, nie musiała się przy tym wstydzić z
powodu lubieżności i dlatego urodziła bez bólu. Nad innymi kobietami zaciążyło
przekleństwo wynikłe z grzechu pierworodnego: & w bólu będziesz rodzić .
Zwiat się zmienia. Dziś ekspansja kobiet jest coraz większa. Jedyną fortecą, która się
jej nie poddaje jest nadal Kościół. Nie dopuszcza on kobiet do partnerstwa. Nadal spycha je
do roli pomocy mężczyznie, matki jego dzieci. Na jednym biegunie wskazuje tę, która uległa
szatanowi Ewę, na drugim a do tego powinna współczesna kobieta dążyć Marię
pokorna i oddaną bogu niewiastę. Jan Paweł II czyni piękne, acz puste gesty. Patronkami
Europy ogłasza kobiety. Są nimi Brygida Szwedzka i Katarzyna ze Sieny oraz Edyta Stein.
Jakie przesłanie niosą one współczesnym kobietom? Brygida Szwedzka (1302-1373) to
płodna rodzicielka, matka ośmiorga dzieci, ale po owdowieniu zgodnie z zaleceniami
Ojców Kościoła, nie wychodzi po raz drugi za mąż, zakłada za to zakon Najświętszego
Zbawiciela. Katarzyna Sieneńska (1347-1380) to tercjarka, która własna twarz zeszpeciła, by
matka nie zmuszała jej do małżeństwa, a w mistycznej ekstazie na palec założyła pierścień z
jak twierdziła napletka Jezusa. Edyta Stein (1891-1942) była przechrztą, %7łydówką, która
przyjęła katolicyzm i wstąpiła do zakonu Sióstr Karmelitanek. Była kobietą wykształconą i
13
wyemancypowaną. Niedawne wskazanie Edyty Stein, czyli św. Teresy Benedykty od Krzyża,
podczas otwarcia Specjalnej Sesji Synodu Biskupów dla Europy za patronkę tego kontynentu
niesie, więc pewna nadzieje. Edyta Stein była zdecydowaną zwolenniczka awansu kobiety i
dopuszczała możliwość kapłaństwa kobiet. Może, więc za jej osobą nastanie w Kościele
wreszcie czas, w którym kobieta przestanie być jego przekleństwem.
Rozdział II
Seks, pieniądze i żony papieży
W poprzednim rozdziale próbowaliśmy zarysować stosunek Kościoła i Watykanu do
kobiet. Z natury rzeczy szkic ten był tylko próbą rekonesansu być może w dalszej części tej
serii wydawniczej do sprawy jeszcze wrócimy. Z całą pewnością jednak, kolejny IV tom serii [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl chiara76.opx.pl
względu na obowiązujący już wówczas dogmat o wiecznym dziewictwie Maryi. Nie tylko
poczęła Jezusa z Ducha Zwiętego, ale wyrzekła się zmysłowej miłości z własnym mężem.
Pochodzenie dogmatu o dziewictwie Maryi ma jednak korzenie pogańskie.
Zapłodnienie dziewicy przez boga znane było w Egipcie i Babilonie, w Indiach i w Persji, w
Grecji i w Rzymie. Pierwowzorem chrześcijańskiej Matki Boskiej stała się bogini Izyda
najsławniejsza z bogiń Egiptu. Wpływ jej kultu na świat helleński trwał do IV wieku naszej
ery.
Co do dziewictwa Maryi, to Bazyli uzasadnia je, wskazując, że w przyrodzie znane są
takie przypadki. Na przykład sępy na ogół się mnożą bez spółkowania , i to nawet w
wieku stu lat. Podobne argumenty przytaczają inni czołowi Ojcowie Kościoła. Wielu pisarzy
chrześcijańskich z pózniejszego średniowiecza informowało o tym, że zapłodnienie Maryi
nastąpiło przez ucho. Zwięty opat Radbert w 831 roku pisał, że narodziny Jezusa odbyły się
przy zamkniętym łonie tej dziewicy.
W III wieku powstają pierwsze wizerunki Maryi i chrześcijanie zaczynają nadawać
imię Maria swym córkom. Pierwszy kościół pod jej wezwaniem powstaje w IV wieku w
Rzymie. Najstarsza kościelna modlitwa maryjna pochodzi z V wieku. W tym stuleciu
zainicjowano święta maryjne, ale tylko na Wschodzie, tam, bowiem kult Maryi nasilił się za
sprawą Cyryla z Aleksandrii on zainicjował święto zwiastowania i wniebowzięcia.
Zw. Augustyn proklamuje bezgrzeszność Maryi i ogłasza, że nie ciąży na niej grzech
pierworodny. W VIII wieku ogłoszono niepokalane poczęcie Maryi. Maria miała być córką
matki niepokalanej , a więc poczęcie i narodziny Jezusa dokonały się bez grzechu
pierworodnego.
W XIX wieku Pius IX ogłosił bullę, że nauka o niepokalanym poczęciu NMP została
objawiona przez Boga i dlatego wszyscy powinni wierzyć w to mocno i niezmiennie . W
1950 roku Pius XII ogłosił dogmat o cielesnym wniebowzięciu Maryi.
Maryja potrzebna była Ojcom Kościoła jako przykład, jak wielka nagrodą honoruje się
poczęcie bez pożądania. Poczęła w stanie dziewiczym, nie musiała się przy tym wstydzić z
powodu lubieżności i dlatego urodziła bez bólu. Nad innymi kobietami zaciążyło
przekleństwo wynikłe z grzechu pierworodnego: & w bólu będziesz rodzić .
Zwiat się zmienia. Dziś ekspansja kobiet jest coraz większa. Jedyną fortecą, która się
jej nie poddaje jest nadal Kościół. Nie dopuszcza on kobiet do partnerstwa. Nadal spycha je
do roli pomocy mężczyznie, matki jego dzieci. Na jednym biegunie wskazuje tę, która uległa
szatanowi Ewę, na drugim a do tego powinna współczesna kobieta dążyć Marię
pokorna i oddaną bogu niewiastę. Jan Paweł II czyni piękne, acz puste gesty. Patronkami
Europy ogłasza kobiety. Są nimi Brygida Szwedzka i Katarzyna ze Sieny oraz Edyta Stein.
Jakie przesłanie niosą one współczesnym kobietom? Brygida Szwedzka (1302-1373) to
płodna rodzicielka, matka ośmiorga dzieci, ale po owdowieniu zgodnie z zaleceniami
Ojców Kościoła, nie wychodzi po raz drugi za mąż, zakłada za to zakon Najświętszego
Zbawiciela. Katarzyna Sieneńska (1347-1380) to tercjarka, która własna twarz zeszpeciła, by
matka nie zmuszała jej do małżeństwa, a w mistycznej ekstazie na palec założyła pierścień z
jak twierdziła napletka Jezusa. Edyta Stein (1891-1942) była przechrztą, %7łydówką, która
przyjęła katolicyzm i wstąpiła do zakonu Sióstr Karmelitanek. Była kobietą wykształconą i
13
wyemancypowaną. Niedawne wskazanie Edyty Stein, czyli św. Teresy Benedykty od Krzyża,
podczas otwarcia Specjalnej Sesji Synodu Biskupów dla Europy za patronkę tego kontynentu
niesie, więc pewna nadzieje. Edyta Stein była zdecydowaną zwolenniczka awansu kobiety i
dopuszczała możliwość kapłaństwa kobiet. Może, więc za jej osobą nastanie w Kościele
wreszcie czas, w którym kobieta przestanie być jego przekleństwem.
Rozdział II
Seks, pieniądze i żony papieży
W poprzednim rozdziale próbowaliśmy zarysować stosunek Kościoła i Watykanu do
kobiet. Z natury rzeczy szkic ten był tylko próbą rekonesansu być może w dalszej części tej
serii wydawniczej do sprawy jeszcze wrócimy. Z całą pewnością jednak, kolejny IV tom serii [ Pobierz całość w formacie PDF ]