[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zbyszko i DanuÊka.
List Heloizy do Abelarda (fragment)
Tristan i Izolda (fragment - o napoju mi"osnym).
nawiàzania: H. Sienkiewicz, KrzyÝacy (fragmenty)
komentarz: K. Starczewska, Wzory mi"oÊci w kulturze Zachodu (frag-
ment)
Mi"oÊç ewangeliczna.
postaç Êwi´tego Franciszka
Kwiatki Êwi´tego Franciszka z AsyÝu (fragment)
J. de Voragine, Z"ota legenda, legenda o Êw. Krzysztofie (fragment)
WiernoÊç seniorowi i ojczyênie.
PieÊ’ o Rolandzie (fragment)
Anonim zwany Gallem, Kronika (fragment o obronie G"ogowa).
V. W Êwiecie kreacji
V
.
W
Ê
w
i
e
c
i
e
k
r
e
a
c
j
1. Artysta - twórca bez imienia.
23
Anonim zwany Gallem, Kronika (wst´p)
Mistrz Teofil z Helmarshausen, De diversi artibus (fragment)
2. Dzie"o ku chwale Boga.
Architektura roma’ska: koÊcio"y pielgrzymkowe, klasztory.
Rzeêba roma’ska: portal wAutun, kapitele w Moissac.
Architektura gotycka: katedry (Chartres), witraÝe.
Malarstwo tablicowe: poliptyk grudziàdzki.
Rzeêba gotycka: o"tarz Wita Stwosza.
Muzyka.
chora" gregoria’ski, Dies Irae
Bogurodzica
VI. W poszukiwaniu prawdy
V
I
.
W
p
o
s
z
u
k
i
w
a
n
i
u
p
r
a
w
d
y
1. Czy Bóg istnieje?
Zawierzenie Pismu Âwi´temu (prawda objawiona).
Zawierzenie wewn´trznemu objawieniu (iluminacji) - Êw. Augustyn.
Dowodzenie rozumowe - Êw. Tomasz (przyk"ad dowodu z ruchu).
2. Czym jest cz"owiek?
Dusza uwi´ziona w ciele (Êw. Augustyn).
JednoÊç duszy i cia"a (Êw. Tomasz).
VII. Jak Ýyç?
V
I
I
.
J
a
k
Ý
y
ç
?
1. Wskazania ewangeliczne.
Ewangelia, Kazanie na Górze (fragment)
przypowieÊci: o dobrym Samarytaninie, o robotnikach w winnicy
historia jawnogrzesznicy
2. Wzorce osobowe epoki (rycerz, Êwi´ty, w"adca).
Kszta"cenie j´zykowe
K
s
z
t
a
"
c
e
n
i
e
j
´
z
y
k
o
w
e
1. Wzbogacanie s"ownictwa.
Synonimy, homonimy, antonimy.
Archaizmy, dialektyzmy.
Peryfrazy.
S"owotwórstwo (rodzina s"owotwórcza, neologizmy).
2. Refleksja nad s"owami.
Morfologia (struktura fleksyjna i s"owotwórcza wyrazu).
ObocznoÊç w tematach fleksyjnych i s"owotwórczych.
OsobliwoÊci odmiany.
Etymologia.
Zakres i treÊç wyrazu.
Wyrazy abstrakcyjne i konkretne, ogólne i szczegó"owe.
Wyrazy o znaczeniu dos"ownym i przenoÊnym.
Wyrazy nacechowane stylistycznie.
3. Tworzenie i rozpoznawanie zwiàzków wyrazowych.
WyraÝenia i zwroty.
Stopie’ "àczliwoÊci s"ów.
Zwiàzki frazeologiczne: luêne, sta"e i "àczliwe.
Synonimy i antonimy frazeologiczne.
24
Przys"owia.
4. Tworzenie i rozpoznawanie wypowiedze’.
Cz´Êci mowy i ich funkcje sk"adniowe.
RównowaÝnik zdania.
Zdanie pojedyncze i z"oÝone (w zwiàzku z interpunkcjà). Funkcje wskaê-ni-
ków zespolenia.
Funkcje stylistyczne wypowiedze’ (celowe i dwukierunkowe przekszta"ca-
nie wypowiedze’).
Polszczyzna mówiona a pisana (akcent wyrazowy i zdaniowy, intonacja,
szyk a znaczenie).
RóÝnice mi´dzy mowà a pismem (g"oska a litera, dêwi´cznoÊç - bez-
dêwi´cznoÊç, twardoÊç - mi´kkoÊç, wymowa nosówek, upodobnienia,
uproszczenia grup spó"g"oskowych, ubezdêwi´cznienie w wyg"osie).
5. Formu"owanie wypowiedzi w piÊmie i w mowie.
Specyfika róÝnych form podawczych (rozmowa, dialog, wywiad, dyskusja,
opowiadanie, opis, list, charakteryzowanie postaci, streszczenie, relacja,
opinia, ocena, instrukcja, podanie, Ýyciorys, rozprawka).
ZróÝnicowanie form podawczych w zaleÝnoÊci od celu wypowiedzi, nadaw-
cy i odbiorcy oraz kontekstu sytuacyjnego.
6. Refleksja nad funkcjami j´zyka w komunikatach mówionych i pisanych.
Rozpoznawanie i tworzenie wypowiedzi informujàcych, opisujàcych, war-
toÊciujàcych oraz s"uÝàcych wyraÝaniu opinii, przekonywaniu oraz uzasad-
nianiu poglàdów.
Etyczny wymiar j´zyka (szczeroÊç - nieszczeroÊç, k"amstwo, manipulacja,
agresja s"owna, brutalnoÊç w zachowaniach j´zykowych).
Funkcja prezentacyjna j´zyka jako êród"o wiedzy o cz"owieku.
Biogramy
B
i
o
g
r
a
m
y
Karol Wielki, Mieszko I, Boles"aw Chrobry, Boles"aw Âmia"y, Boles"aw Krzy-
wousty, Kazimierz Wielki, Jadwiga, W"adys"aw Jagie""o
Êw. Augustyn, Êw. Stanis"aw, Êw. Franciszek, Êw. Tomasz
Propozycje filmowe
P
r
o
p
o
z
y
c
j
e
f
i
l
m
o
w
e
Robin Hood - ksiàÝ´ z"odziei, reÝ. K. Reynolds
Imi´ róÝy, reÝ. J. J. Annaud
KrzyÝacy, reÝ. A. Ford
Dzwonnik z Notre Dame, reÝ. J. Dellanoy
Lektury dla klasy pierwszej (do wyboru cztery, pi´ç pozycji)
L
e
k
t
u
r
y
d
l
a
k
l
a
s
y
p
i
e
r
w
s
z
e
j
BaÊnie i legendy Êwiata
Mity greckie (w opracowaniu J. Parandowskiego lub W. Markowskiej)
U. Le Guin, Czarnoksi´Ýnik z Archipelagu
B. LeÊmian, Przygody Sindbada Úeglarza
B. LeÊmian, Klechdy Sezamowe
W. Makowiecki, Przygody Meliklesa Greka
25
W. Makowiecki, Diossos
O królu Arturze i rycerzach Okràg"ego Sto"u
J. Parandowski, Przygody Odyseusza
B. Prus, Faraon
H. Pyle, Weso"e przygody Robin Hooda
H. Sienkiewicz, KrzyÝacy
H. Sienkiewicz, Quo vadis
Sofokles, Antygona
J. R. R. Tolkien, Hobbit
Tristan i Izolda
M. Waltari, Egipcjanin Sinuhe
26
KLASA II
K
L
A
S
A
I
I
Epoka nowoÝytna
E
p
o
k
a
n
o
w
o
Ý
y
t
n
a
W
¢
D
R
Ó
W
K
A
W
C
Z
A
S
I
E
.
WST¢P: W¢DRÓWKA W CZASIE.
ERY, EPOKI, STULECIA - ZNAKI CYWILIZACJI
E
R
Y
,
E
P
O
K
I
,
S
T
U
L
E
C
I
A
-
Z
N
A
K
I
C
Y
W
I
L
I
Z
A
C
J
I
Tabela chronologiczna (jak w klasie I) z rozwini´tymi rubrykami staroÝytnoÊç,
Êredniowiecze, s"uÝàca powtórzeniu podstawowych znaków kultury charaktery-
stycznych dla tych epok.
Tabela: epoka nowoÝytna, z opracowanymi graficznie najbardziej charaktery- [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl chiara76.opx.pl
Zbyszko i DanuÊka.
List Heloizy do Abelarda (fragment)
Tristan i Izolda (fragment - o napoju mi"osnym).
nawiàzania: H. Sienkiewicz, KrzyÝacy (fragmenty)
komentarz: K. Starczewska, Wzory mi"oÊci w kulturze Zachodu (frag-
ment)
Mi"oÊç ewangeliczna.
postaç Êwi´tego Franciszka
Kwiatki Êwi´tego Franciszka z AsyÝu (fragment)
J. de Voragine, Z"ota legenda, legenda o Êw. Krzysztofie (fragment)
WiernoÊç seniorowi i ojczyênie.
PieÊ’ o Rolandzie (fragment)
Anonim zwany Gallem, Kronika (fragment o obronie G"ogowa).
V. W Êwiecie kreacji
V
.
W
Ê
w
i
e
c
i
e
k
r
e
a
c
j
1. Artysta - twórca bez imienia.
23
Anonim zwany Gallem, Kronika (wst´p)
Mistrz Teofil z Helmarshausen, De diversi artibus (fragment)
2. Dzie"o ku chwale Boga.
Architektura roma’ska: koÊcio"y pielgrzymkowe, klasztory.
Rzeêba roma’ska: portal wAutun, kapitele w Moissac.
Architektura gotycka: katedry (Chartres), witraÝe.
Malarstwo tablicowe: poliptyk grudziàdzki.
Rzeêba gotycka: o"tarz Wita Stwosza.
Muzyka.
chora" gregoria’ski, Dies Irae
Bogurodzica
VI. W poszukiwaniu prawdy
V
I
.
W
p
o
s
z
u
k
i
w
a
n
i
u
p
r
a
w
d
y
1. Czy Bóg istnieje?
Zawierzenie Pismu Âwi´temu (prawda objawiona).
Zawierzenie wewn´trznemu objawieniu (iluminacji) - Êw. Augustyn.
Dowodzenie rozumowe - Êw. Tomasz (przyk"ad dowodu z ruchu).
2. Czym jest cz"owiek?
Dusza uwi´ziona w ciele (Êw. Augustyn).
JednoÊç duszy i cia"a (Êw. Tomasz).
VII. Jak Ýyç?
V
I
I
.
J
a
k
Ý
y
ç
?
1. Wskazania ewangeliczne.
Ewangelia, Kazanie na Górze (fragment)
przypowieÊci: o dobrym Samarytaninie, o robotnikach w winnicy
historia jawnogrzesznicy
2. Wzorce osobowe epoki (rycerz, Êwi´ty, w"adca).
Kszta"cenie j´zykowe
K
s
z
t
a
"
c
e
n
i
e
j
´
z
y
k
o
w
e
1. Wzbogacanie s"ownictwa.
Synonimy, homonimy, antonimy.
Archaizmy, dialektyzmy.
Peryfrazy.
S"owotwórstwo (rodzina s"owotwórcza, neologizmy).
2. Refleksja nad s"owami.
Morfologia (struktura fleksyjna i s"owotwórcza wyrazu).
ObocznoÊç w tematach fleksyjnych i s"owotwórczych.
OsobliwoÊci odmiany.
Etymologia.
Zakres i treÊç wyrazu.
Wyrazy abstrakcyjne i konkretne, ogólne i szczegó"owe.
Wyrazy o znaczeniu dos"ownym i przenoÊnym.
Wyrazy nacechowane stylistycznie.
3. Tworzenie i rozpoznawanie zwiàzków wyrazowych.
WyraÝenia i zwroty.
Stopie’ "àczliwoÊci s"ów.
Zwiàzki frazeologiczne: luêne, sta"e i "àczliwe.
Synonimy i antonimy frazeologiczne.
24
Przys"owia.
4. Tworzenie i rozpoznawanie wypowiedze’.
Cz´Êci mowy i ich funkcje sk"adniowe.
RównowaÝnik zdania.
Zdanie pojedyncze i z"oÝone (w zwiàzku z interpunkcjà). Funkcje wskaê-ni-
ków zespolenia.
Funkcje stylistyczne wypowiedze’ (celowe i dwukierunkowe przekszta"ca-
nie wypowiedze’).
Polszczyzna mówiona a pisana (akcent wyrazowy i zdaniowy, intonacja,
szyk a znaczenie).
RóÝnice mi´dzy mowà a pismem (g"oska a litera, dêwi´cznoÊç - bez-
dêwi´cznoÊç, twardoÊç - mi´kkoÊç, wymowa nosówek, upodobnienia,
uproszczenia grup spó"g"oskowych, ubezdêwi´cznienie w wyg"osie).
5. Formu"owanie wypowiedzi w piÊmie i w mowie.
Specyfika róÝnych form podawczych (rozmowa, dialog, wywiad, dyskusja,
opowiadanie, opis, list, charakteryzowanie postaci, streszczenie, relacja,
opinia, ocena, instrukcja, podanie, Ýyciorys, rozprawka).
ZróÝnicowanie form podawczych w zaleÝnoÊci od celu wypowiedzi, nadaw-
cy i odbiorcy oraz kontekstu sytuacyjnego.
6. Refleksja nad funkcjami j´zyka w komunikatach mówionych i pisanych.
Rozpoznawanie i tworzenie wypowiedzi informujàcych, opisujàcych, war-
toÊciujàcych oraz s"uÝàcych wyraÝaniu opinii, przekonywaniu oraz uzasad-
nianiu poglàdów.
Etyczny wymiar j´zyka (szczeroÊç - nieszczeroÊç, k"amstwo, manipulacja,
agresja s"owna, brutalnoÊç w zachowaniach j´zykowych).
Funkcja prezentacyjna j´zyka jako êród"o wiedzy o cz"owieku.
Biogramy
B
i
o
g
r
a
m
y
Karol Wielki, Mieszko I, Boles"aw Chrobry, Boles"aw Âmia"y, Boles"aw Krzy-
wousty, Kazimierz Wielki, Jadwiga, W"adys"aw Jagie""o
Êw. Augustyn, Êw. Stanis"aw, Êw. Franciszek, Êw. Tomasz
Propozycje filmowe
P
r
o
p
o
z
y
c
j
e
f
i
l
m
o
w
e
Robin Hood - ksiàÝ´ z"odziei, reÝ. K. Reynolds
Imi´ róÝy, reÝ. J. J. Annaud
KrzyÝacy, reÝ. A. Ford
Dzwonnik z Notre Dame, reÝ. J. Dellanoy
Lektury dla klasy pierwszej (do wyboru cztery, pi´ç pozycji)
L
e
k
t
u
r
y
d
l
a
k
l
a
s
y
p
i
e
r
w
s
z
e
j
BaÊnie i legendy Êwiata
Mity greckie (w opracowaniu J. Parandowskiego lub W. Markowskiej)
U. Le Guin, Czarnoksi´Ýnik z Archipelagu
B. LeÊmian, Przygody Sindbada Úeglarza
B. LeÊmian, Klechdy Sezamowe
W. Makowiecki, Przygody Meliklesa Greka
25
W. Makowiecki, Diossos
O królu Arturze i rycerzach Okràg"ego Sto"u
J. Parandowski, Przygody Odyseusza
B. Prus, Faraon
H. Pyle, Weso"e przygody Robin Hooda
H. Sienkiewicz, KrzyÝacy
H. Sienkiewicz, Quo vadis
Sofokles, Antygona
J. R. R. Tolkien, Hobbit
Tristan i Izolda
M. Waltari, Egipcjanin Sinuhe
26
KLASA II
K
L
A
S
A
I
I
Epoka nowoÝytna
E
p
o
k
a
n
o
w
o
Ý
y
t
n
a
W
¢
D
R
Ó
W
K
A
W
C
Z
A
S
I
E
.
WST¢P: W¢DRÓWKA W CZASIE.
ERY, EPOKI, STULECIA - ZNAKI CYWILIZACJI
E
R
Y
,
E
P
O
K
I
,
S
T
U
L
E
C
I
A
-
Z
N
A
K
I
C
Y
W
I
L
I
Z
A
C
J
I
Tabela chronologiczna (jak w klasie I) z rozwini´tymi rubrykami staroÝytnoÊç,
Êredniowiecze, s"uÝàca powtórzeniu podstawowych znaków kultury charaktery-
stycznych dla tych epok.
Tabela: epoka nowoÝytna, z opracowanymi graficznie najbardziej charaktery- [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]