[ Pobierz całość w formacie PDF ]
do
medytowania, abyś z coraz większym wytęsknieniem oczekiwał czasu medytacji. Lecz
pamiętaj, że
modlisz się do Pana %7łycia, który mieszka w tobie samym. Tego rodzaju modlitwa wzmacnia
twą
świadomość. Nie módl się o nic inne-
Postęp w medytacji 83
[ go, a tylko o wzmocnienie twojej medytacji. Egoistyczne modlitwy karmią ego, osłabiają i
uzależniają
49
aspiranta.
l Modlitwa powinna koncentrować się na Bogu, a nie na ego modlącego się.
wiczenie l
Zaczynając medytację sprawdz mentalnie swe ciało. Upewnij się, że twoje oczy są zamknięte,
zęby
się delikatnie dotykają, wargi są zamknięte, a ręce złożone lekko na kolanach (albo obok
kolan, tak
daleko, jak możesz swobodnie, nie przygarbiając się, sięgnąć).
Sprawdz całe ciało dokładnie od czubka głowy aż do stóp. Na czole nie powinno być żadnego
napięcia; żadnego napięcia na policzkach czy szczęce; żadnego napięcia w karku czy barkach.
%7ładnego napięcia od ramion do dłoni.
Wróć mentalnie do ramion, nie powodując żadnego napięcia. Niech nie będzie napięcia
również w
klatce piersiowej. Wciąż zwracając uwagę na klatkę piersiową, wdychaj i wydychaj powietrze
w rytmie
wygodnym dla siebie. To pomoże ci zrelaksować ciało. Wez kilka głębokich oddechów przez
nozdrza i
mentalnie oddal od siebie jakiekolwiek napięcie. Nie sugeruj nic swemu ciału, ale raczej
obserwuj je i
pozwól, aby opadło z niego całe napięcie. Zwróć teraz uwagę na brzuch. Sprawdz obszar
miednicy,
bioder, ud, kolan, łydek, kostek i stóp.
Wez teraz co najmniej 5-10 oddechów. Wyobraz sobie swoje ciało i znów systematycznie
sprawdz je
całe, tym razem w odwrotnym kierunku, powracając do czubka głowy. Sprawdz je dokładnie;
jeśli
znajdziesz jakieś napięcie czy ból, delikatnie poproś umysł, aby skierował się do tego miejsca
i uleczył
ból. Umysł posiada wewnętrzną siłę mogącą poprawić tego typu dyskomfort. Nie wątp w to.
84 Swami Rama
Zrozumienie umysłu
Umysł jest panem ciała, oddechu i zmysłów, gdyż pełen jest siły centrum świadomości, duszy
indywidualnej. Wszystkie nasze procesy myślenia, emocje, umiejętność analizowania oraz
funkcjonowanie umysłu są zależne od owej wewnętrznej duszy. Trzeba po prostu uświadomić
sobie
ten fakt: umysł kontroluje zmysły i sprawia, że funkcjonują w świecie zewnętrznym. To
właśnie umysł
pragnie postrzegać świat poprzez zmysły i kategoryzować owe wrażenia zmysłowe. Umysł
przechowuje wrażenia w nieświadomości, magazynie zasług i win, a potem przypomina je
ilekroć
zachodzi taka potrzeba.
Wszystkie sadhany (duchowe praktyki, techniki i dyscypliny) istnieją po to, aby ćwiczyć
umysł. A
najważniejszą częścią owego treningu jest uświadomienie umysłowi istnienia rzeczywistości,
która
leży poza nim: nieśmiertelnej duszy. Umysł jest oddzielnym, indywidualnym istnieniem, lecz
oddzielnie
istnieć nie może. Istnieje tylko dlatego, że istnieje dusza.
50
Umysł jest najdoskonalszym instrumentem, jaki posiadamy. Jeśli rozumiemy ów instrument
prawidłowo, może nam on pomóc w sadhanach. Jednakże, jeśli umysł nie jest uporządkowany
i
zdyscyplinowany, może nas odciągnąć od naszych celów i rozproszyć nasze potencjały.
Wszystko, co
należy do dziedziny umysłu, może zostać przez umysł uleczone, kiedy tylko poznamy naszą
głębszą
naturę. Kiedy uświadomimy sobie nasze wewnętrzne ja, będziemy w stanie świadomie
uleczyć lub
zapobiec wystąpieniu wielu chorób.
Istnieją cztery funkcje umysłu: manas, buddhi, ahamka-ra oraz chitta. Należy je zrozumieć, a
ich
funkcje skoordynować. Manas to umysł niższy, przez który kontaktujemy się ze światem
zewnętrznym
i który dostarcza nam
Postęp w medytacji 85
wrażeń zmysłowych i informacji. Manas ma tendencję do wątpienia i kwestionowania, która
może
przysporzyć problemów, jeśli jej nie powściągnąć.
Buddhi to wyższy aspekt umysłu, drzwi do mądrości wewnętrznej. Ma on umiejętność
decydowania,
osądzania i rozróżniania. Może obrać mądrzejszą z dwóch opcji, jeśli funkcjonuje prawidłowo
i jeśli
manas przyjmie jego kierownictwo.
Ahamkara to poczucie siebie", indywidualnego ego, które wie, że jest oddzielnym
istnieniem. Daje
nam poczucie tożsamości, lecz również poczucie separacji, bólu i wyobcowania.
Chitta jest bankiem pamięci, który przechowuje nasze wrażenia i doświadczenia. Może być
użyteczny,
ale może również przysparzać problemów, jeśli nie zostanie skoordynowany z innymi
funkcjami. Owe
cztery funkcje opisane są bardziej szczegółowo w The Art of Joyful Living (Sztuka radosnego
życia,
wyd. poi. LIMBUS).
Każdy aspirant powinien zwracać uwagę na te cztery funkcje umysłu (manas, chitta, buddhi i
ahamkara), które mają różne umiejętności i obowiązki, a także na ich zachowanie w świecie
zewnętrznym, aby nie nabyły chorób przekazywanych poprzez niezdrowe jedzenie, seks czy
niezrównoważony styl życia.
Czystość jest cenna, lecz nie powinna stać się naszą obsesją, gdyż aby mógł skutecznie
funkcjonować, systemowi immunologicznemu niezbędny jest również zdrowy umysł.
Czystość umysłu
osiąga się pozbywając się tendencji do negatywizmu, pasywności i lenistwa. Tego typu
zdrowy umysł
jest pewien siebie, a wtedy buddhi może skuteczniej dokonywać rozróżniania i podejmować
lepsze
decyzje we właściwym czasie.
Aby skoordynować działanie różnych dziedzin umysłu, musimy nauczyć się obserwować
funkcje
51
umysłu obja-
86
S wami Rama
wiające się poprzez to, co robimy i mówimy, a jednocześnie obserwować sam proces [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl chiara76.opx.pl
do
medytowania, abyś z coraz większym wytęsknieniem oczekiwał czasu medytacji. Lecz
pamiętaj, że
modlisz się do Pana %7łycia, który mieszka w tobie samym. Tego rodzaju modlitwa wzmacnia
twą
świadomość. Nie módl się o nic inne-
Postęp w medytacji 83
[ go, a tylko o wzmocnienie twojej medytacji. Egoistyczne modlitwy karmią ego, osłabiają i
uzależniają
49
aspiranta.
l Modlitwa powinna koncentrować się na Bogu, a nie na ego modlącego się.
wiczenie l
Zaczynając medytację sprawdz mentalnie swe ciało. Upewnij się, że twoje oczy są zamknięte,
zęby
się delikatnie dotykają, wargi są zamknięte, a ręce złożone lekko na kolanach (albo obok
kolan, tak
daleko, jak możesz swobodnie, nie przygarbiając się, sięgnąć).
Sprawdz całe ciało dokładnie od czubka głowy aż do stóp. Na czole nie powinno być żadnego
napięcia; żadnego napięcia na policzkach czy szczęce; żadnego napięcia w karku czy barkach.
%7ładnego napięcia od ramion do dłoni.
Wróć mentalnie do ramion, nie powodując żadnego napięcia. Niech nie będzie napięcia
również w
klatce piersiowej. Wciąż zwracając uwagę na klatkę piersiową, wdychaj i wydychaj powietrze
w rytmie
wygodnym dla siebie. To pomoże ci zrelaksować ciało. Wez kilka głębokich oddechów przez
nozdrza i
mentalnie oddal od siebie jakiekolwiek napięcie. Nie sugeruj nic swemu ciału, ale raczej
obserwuj je i
pozwól, aby opadło z niego całe napięcie. Zwróć teraz uwagę na brzuch. Sprawdz obszar
miednicy,
bioder, ud, kolan, łydek, kostek i stóp.
Wez teraz co najmniej 5-10 oddechów. Wyobraz sobie swoje ciało i znów systematycznie
sprawdz je
całe, tym razem w odwrotnym kierunku, powracając do czubka głowy. Sprawdz je dokładnie;
jeśli
znajdziesz jakieś napięcie czy ból, delikatnie poproś umysł, aby skierował się do tego miejsca
i uleczył
ból. Umysł posiada wewnętrzną siłę mogącą poprawić tego typu dyskomfort. Nie wątp w to.
84 Swami Rama
Zrozumienie umysłu
Umysł jest panem ciała, oddechu i zmysłów, gdyż pełen jest siły centrum świadomości, duszy
indywidualnej. Wszystkie nasze procesy myślenia, emocje, umiejętność analizowania oraz
funkcjonowanie umysłu są zależne od owej wewnętrznej duszy. Trzeba po prostu uświadomić
sobie
ten fakt: umysł kontroluje zmysły i sprawia, że funkcjonują w świecie zewnętrznym. To
właśnie umysł
pragnie postrzegać świat poprzez zmysły i kategoryzować owe wrażenia zmysłowe. Umysł
przechowuje wrażenia w nieświadomości, magazynie zasług i win, a potem przypomina je
ilekroć
zachodzi taka potrzeba.
Wszystkie sadhany (duchowe praktyki, techniki i dyscypliny) istnieją po to, aby ćwiczyć
umysł. A
najważniejszą częścią owego treningu jest uświadomienie umysłowi istnienia rzeczywistości,
która
leży poza nim: nieśmiertelnej duszy. Umysł jest oddzielnym, indywidualnym istnieniem, lecz
oddzielnie
istnieć nie może. Istnieje tylko dlatego, że istnieje dusza.
50
Umysł jest najdoskonalszym instrumentem, jaki posiadamy. Jeśli rozumiemy ów instrument
prawidłowo, może nam on pomóc w sadhanach. Jednakże, jeśli umysł nie jest uporządkowany
i
zdyscyplinowany, może nas odciągnąć od naszych celów i rozproszyć nasze potencjały.
Wszystko, co
należy do dziedziny umysłu, może zostać przez umysł uleczone, kiedy tylko poznamy naszą
głębszą
naturę. Kiedy uświadomimy sobie nasze wewnętrzne ja, będziemy w stanie świadomie
uleczyć lub
zapobiec wystąpieniu wielu chorób.
Istnieją cztery funkcje umysłu: manas, buddhi, ahamka-ra oraz chitta. Należy je zrozumieć, a
ich
funkcje skoordynować. Manas to umysł niższy, przez który kontaktujemy się ze światem
zewnętrznym
i który dostarcza nam
Postęp w medytacji 85
wrażeń zmysłowych i informacji. Manas ma tendencję do wątpienia i kwestionowania, która
może
przysporzyć problemów, jeśli jej nie powściągnąć.
Buddhi to wyższy aspekt umysłu, drzwi do mądrości wewnętrznej. Ma on umiejętność
decydowania,
osądzania i rozróżniania. Może obrać mądrzejszą z dwóch opcji, jeśli funkcjonuje prawidłowo
i jeśli
manas przyjmie jego kierownictwo.
Ahamkara to poczucie siebie", indywidualnego ego, które wie, że jest oddzielnym
istnieniem. Daje
nam poczucie tożsamości, lecz również poczucie separacji, bólu i wyobcowania.
Chitta jest bankiem pamięci, który przechowuje nasze wrażenia i doświadczenia. Może być
użyteczny,
ale może również przysparzać problemów, jeśli nie zostanie skoordynowany z innymi
funkcjami. Owe
cztery funkcje opisane są bardziej szczegółowo w The Art of Joyful Living (Sztuka radosnego
życia,
wyd. poi. LIMBUS).
Każdy aspirant powinien zwracać uwagę na te cztery funkcje umysłu (manas, chitta, buddhi i
ahamkara), które mają różne umiejętności i obowiązki, a także na ich zachowanie w świecie
zewnętrznym, aby nie nabyły chorób przekazywanych poprzez niezdrowe jedzenie, seks czy
niezrównoważony styl życia.
Czystość jest cenna, lecz nie powinna stać się naszą obsesją, gdyż aby mógł skutecznie
funkcjonować, systemowi immunologicznemu niezbędny jest również zdrowy umysł.
Czystość umysłu
osiąga się pozbywając się tendencji do negatywizmu, pasywności i lenistwa. Tego typu
zdrowy umysł
jest pewien siebie, a wtedy buddhi może skuteczniej dokonywać rozróżniania i podejmować
lepsze
decyzje we właściwym czasie.
Aby skoordynować działanie różnych dziedzin umysłu, musimy nauczyć się obserwować
funkcje
51
umysłu obja-
86
S wami Rama
wiające się poprzez to, co robimy i mówimy, a jednocześnie obserwować sam proces [ Pobierz całość w formacie PDF ]